Laman jälkeen betonirakennekilpailun ehdotusten määrä hienokseltaan pienentyi. Erittäin korkealaatuisia ehdokkaita sen sijaan riitti. Vuoden 1997 kilpailussa yksi oli ylitse muiden: Helsingin Kiasma. Hankkeen juuret olivat vuodessa 1993, jolloin arkkitehti Steven Holl voitti Helsingin Nykytaiteen museon kansainvälisen suunnittelukilpailun. Rakennustyöt käynnistyivät vuoden 1996 alussa, ja kahden vuoden kuluttua kohde oli viimeistelyä vaille valmis.
Kiasma-hanke oli vaativa sekä suunnittelun että rakentamisen näkökulmasta. Steven Holl kertoi palkitsemisen yhteydessä tavoitteekseen nivoa muodon avulla rakennuksen massa yhteen kaupungin ja maiseman geometrian kanssa. Hän viittasi Alvar Aallon vanhaan keskustasuunnitelmaan, jonka mukaan pohjoiseen katsottuna avautuu ”näkymä ulottuu aina Lappiin asti”.
Holl avasi ideaansa vielä seuraavasti: ”Nykytaiteen museo pyrkii tarjoamaan erilaisia tilakokemuksia. Tärkeää on se, miltä tuntuu olla rakennuksen sisällä ja kävellä sen läpi, miltä se näyttää ja miten se toimii kaupunkikuvassa.”
Hollin tapa luonnostella töitään on omaperäinen: ensimmäiset luonnokset ovat usein akvarelleja, kuten ne olivat Kiasmaa suunniteltaessa. Hän vertaa rakennuksia sinfonioihin; niissä edetään toisiaan vastaavalla tavalla osasta osaan.
Museon sisätiloja hallitsee korkea ja valoisa, näyttelykerroksiin johtava sisääntuloaula. Valo heijastuu kahteen suuntaan potkurinJavan muotoisena kaareutuvasta, lautamuottipintaisesta paikallavaletusta betoniseinästä näin korostaen pinnan karheaa rakennetta. Päivänvalo lankeaa näyttelyhuoneisiin epäsuorasti viiden erilaisen rusetti-ikkunan kautta.
Perusidean synnyttyä Kiasman varsinaisesta suunnittelusta vastasivat arkkitehti Juhani Pallasmaa ja tekniikan tohtori Matti Ollila. Pääosa betonirakenteista suunniteltiin paikallavalettaviksi, mutta myös elementtirakenteita tarvittiin. Kiasman runkorakenteiden geometria on erittäin monimutkainen, mutta hallittavissa matemaattisesti. Museon kaareva katto on vaakasuoran toruspinnan osa. Sen radiaalisuuntainen poikkileikkaus on muodoltaan vakio, mutta leveydeltään muuttuva. Pohjoispäädyn vinokulmaista porrashuonetta Ollila vertasi Pisan torniin.
Rakennesuunnittelun yhteydessä kehitettiin uusia liittorakenneratkaisuja, jotka mahdollistivat välipohjissa jopa yli 20-metriset jännevälit. Elementtien valmistaja Betset käytti näin kehitettyjä jännebetonipalkkeja myös myöhemmissä kohteissaan.